En av de vanligaste frågorna man får som elbilsförare har varit, och är, hur det funkar att åka på långresa där man behöver ladda längs vägen. Det korta svaret är att det numera går utan problem, även om det givetvis skiljer sig beroende på vilken bil man använder sig av.
Tesla-modellerna är kända för sin höga räckvidd och snabba laddning, vilket i kombination med en mycket smidig laddning där laddaren automatiskt plockar upp vilken bil som laddar och drar pengarna på kortet som är kopplat till Teslakontot, förenklar helt klart.
Laddstopp i Uckerfelde på hemresan
Det börjar som tur är bli vanligare med liknande enkla lösningar för andra tillverkare, där man t.ex. blippar en tagg på de laddnätverk som ingår. Här får man mest aktiga sig så man inte får ett dyrt pris (roaming, som det var förr med mobiltelefoner när man åkte ut i Europa).
Under resan är det enkelt att ladda bilen. Supercharger-stationerna är snabba och enkla att använda, och det tar oftast inte mer än 15 minuter att ladda till 60% och 25-30 minuter att ladda bilen till 80% kapacitet. Under tiden kan man besöka toaletten, ta en kaffe eller äta något. Generellt sett under resan så hade bilarna laddat klart innan resenärerna var klara.
När man väl kommer fram har man gjort en resa som inte bara är bekväm och enkel, utan också får betraktas som en av de mer hållbara metoderna att ta sig ut i Europa på. Prismässigt ligger laddningen något högt just nu med tanke på energipriserna, och förbrukningen drar iväg med hastigheten, vilket innebär att mycket motorväg ger högre kostnad, som syns i beräkningen nedan.
Laddstopp Norrköping-Berlin
Plats | kWh | Pris | Tid |
Hemma* | 75kWh | 247,50kr | – |
Jönköping | 21,07kWh | 111,10kr | 14m |
Markaryd | 35,48kWh | 195,70kr | 18m |
Löddeköpinge | 37,82kWh | 181,35kr | 30m** |
Gützkow | 45,40kWh | 23,97€ | 33m |
Panketal*** | 46,72kWh | 29,40€ | 28m |
** Extra laddning för att vänta in lagom ankomst till färjan
*** Räckvidd på 59% kvar vid ankomst i Berlin
Laddstopp Berlin-Norrköping
Plats | kWh | Pris | Tid |
Hotellet* | 75kWh | 15€ | – |
Uckerfelde | 11,39kWh | 6,05€ | 11m |
Süderholz | 57,97kWh | 31,86€ | 48m** |
Markaryd | 43,71kWh | 277,30kr | 21m |
Jönköping*** | 47,24kWh | 252,50kr | 25m |
** Extra laddning för att vänta in lagom ankomst till färjan
*** Räckvidd på 21% kvar vid ankomst hem
En Tesla Model S Plaid stod och laddade samtidigt, imponerande best med över 1000hk och 0-100km/h på ~2 sek.
Bilen
Bilen som användes är en Model Y Performance. Tyvärr fick det bli på vinterdäck med 20″ fälg. Sommardäck är på 21″ så det kanske hade påverkat något negativt på förbrukningen om än behagligare körning. Hastigheterna ligger relativt högt, generellt sett på 140km/h där det är fri fart på autobahn, och runt 120km/h i Sverige där det är möjligt.
Kostnader
Totalt laddades det för 2465,88kr med dagens (2023-04-18) växelkurs på €. 865,1km ner och 906,3km hem i resväg vilket ger totalt 13,92kr/mil i kostnad för laddning.